W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego w naszej szkole miały miejsce wydarzenia upamiętniające to święto. Na lekcjach języka polskiego przypomniana została historia tego święta i przedstawione ciekawostki dotyczące naszego języka ojczystego. Uczniowie pisali przemówienia, wiersze i hasła o konieczności posługiwania się poprawną polszczyzną, dążenia do pięknego wypowiadania się i unikania wulgaryzmów. Oto wyróżnione prace:

Poprawny polski
Posłuchaj mnie drogi kolego,
Mam ci do powiedzenia coś ważnego,
Jeśli jesteś Polakiem, a nawet jeśli nie,
Po polsku naucz się mówić bezbłędnie,
Oddziel NA od PEWNO – to ładniej wygląda,
Bo pani od polskiego już na kartkę spogląda,
I naprawdę chce poprawić twoje weszłem,
Które jest gorsze od poszłem, przeszłem,
Więc jeśli nie chcesz mowy wstydzić się na mieście,
Usiądź i naucz się polskiego wreszcie!

                / Emilia Gerłowska 7B/    

Poprawna mowa
Nie po to przodkowie o Polskę walczyli,
Byśmy teraz jej język bezcześcili.
Kiedyś języka polskiego używanie
Było ostro karane.
Krew, blizny, łzy i kości,
To wszystko oddano dla polskości.
Przez rodaków starania,
Mamy prawo do języka ojczystego używania.
Mówmy po polsku ładnie,
Nie wyrażajmy się wulgarnie.
Poprawnie odmieniajmy słowa,
Bo ważna jest piękna mowa.
Starajmy się mówić niż mówimy poprawniej
Dla tych, co umarli za nasz język dawniej.
Przecież nie po to przodkowie o Polskę walczyli,
Byśmy teraz ją niepoprawną mową kaleczyli.

                /Kinga Deptuła, 7B/            

Język polski, polska mowa
mów poprawnie wszystkie słowa!

                /Adam Sobczak kl.4a/

Dziękujemy uczestnikom konkursu i gratulujemy wyróżnionym!

Nauczyciele Poloniści

W dniu 24.03.2021 odbyło się rozstrzygnięcie konkursu wiosennego pt. „Witamy wiosnę”. Na konkurs wpłynęło wiele pięknych, kolorowych oraz pomysłowych pracy co utrudniło bardzo decyzję dotycząca kolejności poznawanych miejsc. Prace podzielono na dwie grupy wiekowe 0-1 klasy i 2 - 3 klasy. Pod uwagę brane były takie aspekty jak: staranność, samodzielność i indywidualność pracy dzieci. Nagrody i dyplomy będą wręczone po powrocie dzieci do nauki stacjonarnej. Autorom prac serdecznie gratulujemy interesujących i pięknych prac. Życzymy dalszych sukcesów.

W kategorii 0 - 1 klasa:
1. Barbara Goleniewska
2. Julia Czub
3. Natalia Szczepańska

Wyróżnienie:
Stanisław Główczyński
Maria Prokurat
Dominika zakrzewska
Liliana Kondraciuk - Malinowska
Patryk Możejko

W kategorii 2- 3 klasa:
1. Nina Kudlik
2. Szymon Młynarczyk
3. Antonina Bawtruczuk

Wyróżnienie:
Apolonia Prokurat
Kinga Śmiejen
Barbara Turek
Anna Sobczak
Antonina Bułka

Gratulacje.
Barbara Stachowska

 

Drodzy Uczniowie,
zapraszam do udziału w szkolnym konkursie informatycznym pt. "Najpięniejsza kartka wielkanocna".

Cele konkursu:
1. Rozwijanie umiejętności posługiwania się programami graficznymi przez uczniów.
2. Kształtowanie inwencji twórczej, pomysłowości i kreatywności w wykorzystaniu różnorodnych możliwości programów graficznych.
3. Propagowanie twórczego spędzania czasu wolnego.
4. Możliwość zaprezentowania swoich prac szerszej publiczności.

Regulamin konkursu:
1. Udział w konkursie biorą uczniowie klas IV – VIII.
2. Uczniowie wykonują indywidualnie pracę w domu.
3. Prace konkursowe mogą być wykonywane różnorodnymi narzędziami w programach graficznych, ale bez korzystania z szablonów i gotowych rysunków.
4. Zadaniem uczniów jest zaprojektowanie wielkanocnej kartki świątecznej w programie graficznym (np. Paint, Paint 3D, GIMP).
– Plik z  rysunkiem należy nazwać swoim nazwiskiem, imieniem, klasą,  zapisać np. Kowalski_Jan_5  i przesłać na adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
5. Uczestnicy wyrażają zgodę na przetwarzanie i publikowanie swoich danych osobowych dla celów związanych z realizacją konkursu.
6. Oddanie prac konkursowych  jest równoznaczne ze zgodą na ich publikację na szkolnej stronie internetowej.
7. Informacje o wynikach konkursu będą zamieszczone na szkolnej stronie internetowej oraz za pośrednictwem dziennika elektronicznego Librus.
8. Nadesłanie prac jest równoważne z przyjęciem warunków niniejszego regulaminu i oświadczeniem,  że prace zgłoszone na konkurs zostały wykonane osobiście z zachowaniem wszelkich praw autorskich.
9. Prace muszą być przesłane najpóźniej do 10 kwietnia 2021 r.
10. O ocenie pracy zdecydują:
– zgodność z tematyką konkursu,
– pomysłowość i oryginalność autora.
11. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone dnia 15 kwietnia 2021 r

Serdecznie zapraszam do udziału w konkursie.

Agnieszka Jakubowska

W klasie 1b, przy okazji zajęć online „Szanujemy wodę”, rozmawialiśmy o obiegu wody w przyrodzie, niezanieczyszczaniu środowiska i potrzebie oszczędzania wody.

Przyzwyczailiśmy się, że niezależnie od tego, ile będziemy jej zużywać - zawsze popłynie z kranu. Niestety, powiększająca się z roku na rok liczba ludności na świecie oraz zachodzące zmiany w środowisku spowodują, że już w 2050 roku zasoby wody pitnej mogą się skończyć.

Niestety, bardzo często w naszych domach mniej lub bardziej świadomie marnują wodę, zupełnie niepotrzebnie. Przykładowo, podczas 3-minutowego mycia zębów przy odkręconym kranie marnujemy około 15 litrów wody. Jeśli chcemy wprowadzić zmiany do naszego domu, dzięki którym oszczędzimy na zużyciu cennej wody, a tym samym na rachunkach za nią i energię,  zacznijmy od nas samych, zmieńmy nasze nawyki i przyzwyczajenia.  

Dlatego jeśli to czytasz:
•    Napraw cieknący kran;
•    Zakręcaj wodę podczas mycia zębów;
•    Uruchamiaj tylko pełną pralkę i zmywarkę;
•    Zbieraj deszczówkę w ogrodzie;
•    Wybierz prysznic zamiast wanny;
•    Wykorzystuj wodę ponownie;

My to wiemy. Wdrażamy w życie. Zacznij i Ty.

Dzieciaki z klasy 1b 
i Magda Brzezińska

„Pani powiedziała też, że zespół Downa, który ma Antoś, to też wada wrodzona. To jakby ktoś od początku zrobił mały błąd w programie i komputer już nie działa tak, jak powinien. Jak dzidziuś jest w brzuchu mamy jeszcze maleńki jak ziarnko piasku, to już ma tę wadę i ona rośnie razem z nim. I nie może mu potem pomóc ani lekarstwo, ani operacja, tylko go trzeba cierpliwie uczyć tego, co innym dzieciom przychodzi łatwiej. A czyja to wina? Niczyja. Tak się po prostu zrobiło”.

Fragment książki „Mój młodszy brat” M. Krajewskiej

Nasza szkoła włączyła się w obchody Światowego Dnia Zespołu Downa – Dzień kolorowej skarpetki. Jako wyraz tolerancji, akceptacji i szacunku, uczniowie klas młodszych projektowali własne skarpetki „nie do pary”. W ramach zajęć świetlicowych uczniowie klas III mieli przeczytaną Bajkę bez granic – Zespół Downa - „Tajemnica zaginionych ciasteczek” A. Chmielewskiej. W akcji, w formie zdalnej wzięli również uczniowie klas IV-VIII.


Monika Jakubiak