Podczas marcowych oraz kwietniowych zajęć z informatyki uczniowie klas siódmych doskonalili swoje umiejętności z podstaw programowania poprzez programowanie algorytmów przy użyciu środowiska Scratch.
Wstępem do lekcji o algorytmach było poznanie różnych sposobów zapisu algorytmu na przykładzie znajdowania największego wspólnego dzielnika dwóch liczb całkowitych (algorytm Euklidesa).
Drugim projektem, który wykonaliśmy było zastosowanie operacji modulo do znalezienia w ciągu liczbowym, liczb o podanych cechach, np. liczb parzystych albo pierwszych.
Kolejnym realizowanym zagadnieniem był popularny algorytm Sita Eratostenesa, wykorzystywany w przypadku poszukiwania liczb pierwszych.
Uczniowie poznali również sposoby tworzenia skryptów rekurencyjnych do rysowania gwiazd oraz labiryntu - projekt zakręt za zakrętem.
Ciekawym projektem był problem wież Hanoi, który rozwiązaliśmy za pomocą algorytmu rekurencyjnego.
Na koniec stworzyliśmy dwa algorytmy sortowania: pierwszy - sortowania przez zliczanie, drugi - sortowania przez wybieranie.
Oto linki do kilku projektów uczniowskich:
1) Liczby parzyste, liczby pierwsze (skrypt uruchamia się po kliknięciu zielonej flagi)
2) sito Eratostenesa
3) zakręt za zakrętem (po kliknięciu zielonej flagi, naciśnięcie klawisza "w" uruchomi rysowanie gwiazdy, a klawisza spacja - labiryntu)
4) wieże Hanoi
5) sortowanie przez zliczanie
6) sortowanie przez wybieranie (po kliknięciu zielonej flagi naciskamy klawisz spacja)
Serdecznie zapraszmy do obejrzenia projektów!
Agnieszka Jakubowska