Podczas marcowych oraz kwietniowych zajęć z informatyki uczniowie klas siódmych doskonalili swoje umiejętności z podstaw programowania poprzez programowanie algorytmów przy użyciu środowiska Scratch.

Wstępem do lekcji o algorytmach było poznanie różnych sposobów zapisu algorytmu na przykładzie znajdowania największego wspólnego dzielnika dwóch liczb całkowitych (algorytm Euklidesa).

Drugim projektem, który wykonaliśmy było zastosowanie operacji modulo do znalezienia w ciągu liczbowym, liczb o podanych cechach, np. liczb parzystych albo pierwszych.

Kolejnym realizowanym zagadnieniem był popularny algorytm Sita Eratostenesa, wykorzystywany w przypadku poszukiwania liczb pierwszych.

Uczniowie poznali również sposoby tworzenia skryptów rekurencyjnych do rysowania gwiazd oraz labiryntu - projekt zakręt za zakrętem.

Ciekawym projektem był problem wież Hanoi, który rozwiązaliśmy za pomocą algorytmu rekurencyjnego. 

Na koniec stworzyliśmy dwa algorytmy sortowania: pierwszy -  sortowania przez zliczanie, drugi - sortowania przez wybieranie.

 

Oto linki do kilku projektów uczniowskich:

1) Liczby parzyste, liczby pierwsze (skrypt uruchamia się po kliknięciu zielonej flagi)

projekt_1

2) sito Eratostenesa

projekt_2

3) zakręt za zakrętem (po kliknięciu zielonej flagi, naciśnięcie klawisza "w" uruchomi rysowanie gwiazdy, a klawisza spacja - labiryntu)

projekt_3

4)  wieże Hanoi

projekt_4

5) sortowanie przez zliczanie

projekt_5

6) sortowanie przez wybieranie (po kliknięciu zielonej flagi naciskamy klawisz spacja)

projekt_6

 

Serdecznie zapraszmy do obejrzenia projektów!

Agnieszka Jakubowska