„Nauka nie ma żadnej ojczyzny, gdyż wiedza ludzka obejmuje cały świat” /Ludwik Pasteur/

W związku z obchodami 250-lecia Komisji Edukacji Narodowej w naszej szkole, uczniowie klas IV – VII i ich nauczyciele realizowali projekt „Drogi i bezdroża nauki”. Celem jego było uczczenie rocznicy powstania KEN, podkreślenie roli nauki i wiedzy w życiu człowieka, przybliżenie sylwetek naukowców, wynalazców, artystów i ich osiągnięć oraz ukazanie szkoły w jej różnych odsłonach.

Pani Dyrektor w swoim wystąpieniu podkreśliła, jak ważną wartością jest wiedza i nauka oraz przypomniała fakt, że nie zawsze dostęp do nauki był tak oczywisty i powszechny. Nawiązała do tak ważnego wydarzenia, jakim było powstanie Komisji Edukacji Narodowej, której inicjatorem był król Stanisław August Poniatowski. Wyjaśniła też, czym jest kaganek i co symbolizuje. Oddając głos uczniom, wyraziła nadzieję, że podsumowanie projektu dostarczy wszystkim wiele dobrych wrażeń i oczywiście wiedzy.

Uczniowie nie zawiedli. Były prezentacje multimedialne o wynalazcach i odkrywcach. Wiersze i sentencje o nauce i wiedzy. Piosenki tematyczne w wykonaniu naszych najlepszych solistów. Scenki ukazujące szkołę i lekcje w humorystycznej odsłonie, dały wszystkim powód do śmiechu. A lekcja ze „Stowarzyszenia umarłych poetów” skłoniła do refleksji i chęci poszukiwań własnych dróg i celów.

Dlatego hasło „Carpe diem” („Chwytaj dzień”), wybrzmiało w sposób szczególny, jako wskazówka na codzienność w poszukiwaniu własnych dróg i niezniechęcaniu się, gdy trafimy na bezdroża. Świat nauki i wiedzy jest bezkresny. Łatwo więc w nim pobłądzić, zanim trafi się na swoją drogę, która doprowadzi do celu. Kroczmy więc odważnie …

Autor: Pani Małgorzata Składanek