Logopeda

POMOC LOGOPEDYCZNA W SZKOLE 110


Logopeda szkolny

  • wstępnie ocenia mowę dzieci z klas pierwszych i oddziałów przedszkolnych
  • diagnozuje poszczególne przypadki
  • organizuje pomoc logopedyczną
  • udziela wskazówek do pracy nad prawidłową mową zainteresowanym rodzicom
  • prowadzi terapię indywidualną i grupową

 

                                         Godziny pracy logopedy szkolnego
                                            
w roku szkolnym 2017/2018

        mgr Eliza Mistewicz

     Poniedziałek       1140-1500
    
     Czwartek            1140-1645

                                         
     Piątek                 1140-1645

 

 

Terapia prawidłowej wymowy poprzedzona jest ćwiczeniami usprawniającymi narządy mowy (wargi, język,podniebienie) oraz ćwiczeniami oddechowymi i słuchowymi.

Logopeda wywołuje prawidłowo brzmiące głoski, które powinny być utrwalane w domu z dorosłym, według wskazówek z zajęć. Takie ćwiczenia należy wykonywać codziennie, wielokrotnie wracając do poprzednio zrealizowanego materiału. Zwłaszcza na początku terapii warto ćwiczyć przed lustrem , by kontrolować poprawne ustawienie języka, zębów i warg.

Dzieci zakwalifikowane na terapię logopedyczną uczestniczą w zajęciach grupowych (do 4 dzieci) ,a w szczególnych przypadkach indywidualnych. Częstotliwość spotkań ustala logopeda, w zależności od potrzeb.

UWAGA !
SKUTECZNOŚĆ TERAPII LOGOPEDYCZNEJ ZALEŻY W DUŻEJ MIERZE OD KONTYNUOWANIA ĆWICZEŃ W DOMU

 

CO POWINNO ZANIEPOKOIĆ RODZICA?

Jeśli u dziecka występuje:

  • brak mowy
  • jąkanie
  • mowa bełkotliwa i niezrozumiała
  • nieprawidłowy zgryz
  • nieprawidłowa budowa języka (język zbyt „gruby”, mało ruchliwy)
  • obniżona ostrość słuchu
  • zamiana głosek dźwięcznych na bezdźwięczne (bułka- półka, domek- Tomek, koza- kosa)
  • wymowa międzyzębowa (wysuwanie języka za zęby w czasie mówienia)
  • zastępowanie w wieku 6 lat głosek sz,ż,cz,dż,r ich łatwiejszymi odpowiednikami (s,z,c,dz,l)


UWAGA !
JEŻELI PIĘCIOLATEK MA PROBLEMY Z POPRAWNĄ ARTYKULACJĄ, NALEŻY MU POMÓC LOGOPEDYCZNIE


JAKIE SĄ NAJCZĘŚCIEJ ZNIEKSZTAŁCANE GŁOSKI?

  • s, z ,c ,dz ,sz, ż ,cz, dż ,ś ,ź ,ć ,dź – seplenienia (międzyzębowe –język wsuwa się przy wymowie tych głosek między zęby; boczne -strumień powietrza uchodzi bokiem, język ułożony jest niesymetrycznie; proste – głoski są przez siebie zastępowane)
  • r – reranie (zastępowanie przez l lub j, wymowa gardłowa,wargowa, tylnojęzykowa)
  • k, g – kappacyzm (zastępowanie przez t , d )
  • w, z, ż, ź ,b, d, g –mowa bezdźwięczna (zastępowanie tych głosek ich bezdźwięcznymi odpowiednikami : f, s, sz, ś, p, t, k)


GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

Warunkiem prawidłowego wymawiania głosek jest sprawne funkcjonowanie języka, warg, podniebienia, żuchwy. Ich ruchy powinny być bardzo dokładne, dlatego warto poświęcić codziennie kilka minut na ich gimnastykę przed lustrem. Oto kilka prostych ćwiczeń:

  • wargi otwarte, czubek języka stuka po wałku dziąsłowym za górnymi zębami
  • wargi otwarte, czubek języka masuje wałek dziąsłowy
  • wargi otwarte, czubkiem języka dotykamy każdego zęba u góry
  • dokładnie oblizujemy wargi przy szeroko otwartych ustach
  • kląskanie (stukot końskich kopyt)
  • zęby zbliżone, wargi zaokrąglone i lekko wysunięte do przodu, zamykają się i otwierają (pyszczek rybki w wodzie)
  • ściągamy usta i wysuwamy do przodu (całusek)
  • wymawiamy na przemian bardzo dokładnie samogłoski i- u (karetka )
  • na zmianę pokazujemy uśmiech i pyszczek rybki
  • nadymamy jeden policzek i przesuwamy powietrze z jednej strony na drugą
  • utrzymujemy słomkę lub kredkę między nosem a górną wargą
  • dmuchamy na lekkie piórka, wiatraczki, robimy bańki


WADY WYMOWY A TRUDNOŚCI W NAUCE

Wady wymowy mają bardzo duży wpływ na rozwój umiejętności czytania i pisania. Przejawia się on przede wszystkim w przedmiotach, które wymagają od dziecka prawidłowego czytania, pisania i wypowiadania się.

UWAGA !
CZĘSTO DZIECI Z WADAMI WYMOWY POPEŁNIAJĄ TE SAME BŁĘDY W CZYTANIU I W PIŚMIE, KTÓRE WYKAZUJĄ W MOWIE SPONTANICZNEJ.

Zaburzenia mowy przyczyniają się do powstania trudności w nauce, z drugiej strony – przedłużające się niepowodzenia w nauce powodują zaburzenia mowy, np. jąkanie. Uczeń nieprawidłowo mówiący odczuwa lęk przed odpowiedzią, woli milczeć, a w wyniku tego otrzymuje słabe stopnie.

ZAPAMIĘTAJ !
IM SZYBCIEJ DZIECKO PRZEZWYCIĘŻY NIEPRAWIDŁOWĄ WYMOWĘ, TYM SZYBCIEJ POZBĘDZIE SIĘ BŁĘDÓW W CZYTANIU I PISANIU I BĘDZIE MIAŁO WIĘKSZE SZANSE NA SUKCES W NAUCE.


DOBRA KSIĄŻKA:

  • Wnukowska K., Czy moje dziecko mówi poprawnie.Poradnik logopedyczny, Wydawnictwo Harmonia, 2010.
  • Tońska – Mrowiec A., Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne, Wydawnictwo Harmonia, 2011.
  • Kozłowska K., Zabawy logopedyczne i łatwe ćwiczenia, Wydawnictwo Pedagogiczne Kielce, 2005.
  • Książki Małgorzaty Strzałkowskiej (Gimnastyka dla języka ,Wiersze spod Pszczyny, Straszna książka czyli upiorna zabawa w rymy i in.) oraz Agnieszki Frączek (Trzeszczyki, czyli trzeszczące wierszyki, Struś na cisie i inne fisie , Rymowane dranie czyli wiersze trudne niesłychanie)
     

 

Logopeda szkolny
Eliza Mistewicz