WSTĘP:

 

            Jednym z podstawowych celów wychowania przedszkolnego i szkolnego w obszarze profilaktyki jest organizowanie warunków umożliwiających dzieciom nabywanie wiedzy i umiejętności w zakresie dbałości o zdrowie, bezpieczeństwo własne  i innych w różnych sytuacjach, rozwijanie sprawności fizycznej, która w dużym stopniu determinuje stan zdrowia dziecka. Ważne jest by od najmłodszych lat dzieci uczone były tego, czym jest zdrowy styl życia, by miały świadomość tego, że ich obecne wybory teraz determinują to, co będzie się z nimi działo w przyszłości. Istotne jest też by dzieci wiedziały, jak odnaleźć się we współczesnym świecie, w którym czyha na nie wiele zagrożeń. Stąd pomysł na realizację projektu „Jestem zdrowy i bezpieczny”, który ma na celu przede wszystkim pokazanie uczniom korzyści płynących z prowadzenia zdrowego stylu życia, a także poznanie i utrwalenie  zasad bezpiecznego zachowania się w szkole i poza nią.

 

TEMAT: „Jestem zdrowy i bezpieczny”

CZAS TRWANIA PROJEKTU: wrzesień 2019 – czerwiec 2020.
 

REALIZATORZY: uczniowie klas I – III oraz dzieci oddziałów przedszkolnych, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego,  nauczyciel edukacji informatycznej, nauczyciele wychowania fizycznego
 

PARTNERZY:  rodzice uczniów, Stowarzyszenie „Czwórka z plusem”, Straż Miejska.

 

CELE GŁÓWNE:  wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz wdrożenie do stosowania zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych.

 

 CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych,
  • uświadomienie dzieciom związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości,
  • podkreślanie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej,
  • utrwalenie zasad bezpiecznego zachowania się w szkole i poza nią,
  • kształtowanie postawy rozwagi i ostrożności w różnych sytuacjach oraz umiejętności podejmowania właściwych decyzji,
  • rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie,
  • kształtowanie postaw mających na celu przeciwstawienie się przemocy i agresji,
  • bezpieczne korzystanie z Internetu.

 

 

 

METODY I TECHNIKI WIODĄCE PROJEKTU:

 

  • rozmowy, dyskusje,
  • wycieczki poznawcze,
  • prezentacje (multimedialne, wystawy prac),
  • metoda „małego projektu”,
  • prace plastyczne i fotograficzne
  • elementy zabaw dramowych,
  • warsztaty,
  • konkursy.

 

 

ETAPY REALIZACJI:

 

Lp.

Zadanie

Osoby uczestniczące/odpowiedzialne

Termin

Partnerzy

1.

Opracowanie projektu działań

nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego/Mariola Cabaj

 

wrzesień 2019

 

2.

Przedstawienie założeń projektu uczniom klas 0 – III oraz nauczycielom; ogłoszenie III edycji konkursu „Mały człowiek – wielkie serce”.

 

Mariola Cabaj,

Iwona Tolak

październik 2019

Stowarzyszenie „Czwórka z plusem”

Temat wiodący:

„Zdrowe odżywianie. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym”

3.

Zadania obowiązkowe:

  • Spotkania z pielęgniarką szkolną – pogadanka na temat Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia.
  • Podsumowanie zadania I – zorganizowanie spotkania, prezentacja wypracowanych materiałów, w tym wspólne śniadanie przygotowane przez uczniów: sałatki, kanapki, soki, koktajle, itp.

 

 

dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; wychowawcy

 

uczniowie klas  IIa/IIb; wychowawcy; 

 

wrzesień/październik 2019

 

ostatni tydzień października

 

Rodzice uczniów; pielęgniarka szkolna

 

 

 

 

 

4.

Zadania do wyboru:

  • Zajęcia wprowadzające w tematykę realizowanego projektu.
  • Przeprowadzenie dodatkowych zajęć nt. zdrowego odżywiania: Warzywa i owoce na co dzień i od święta!; Woda na zdrowie!; Stawiam na śniadanie!.
  • Prezentacje multimedialne do wyboru:

- Wybieram zdrowie i zdrowe odżywianie;

- Stawiam na śniadanie;

- Różne oblicza cukru;

- Prawidłowe żywienie uczniów;;

- Mniej soli, proszę…

  • Spotkanie z policjantem lub strażnikiem miejskim – pogadanka na temat bezpiecznej drogi do szkoły.
  • Prezentacja multimedialna „Bezpieczna droga do szkoły”.
  • Zajęcia plastyczne – plakaty promujące bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
  • Przypomnienie zasad ruchu drogowego – wyjście na najbliższe skrzyżowanie.
  • Zajęcia plastyczne – „Ilustracja wylosowanej witaminy”
  • Nauka piosenki „Zatańczyły witaminy”.

dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; wychowawcy;

wrzesień/październik 2019

 

nauczyciele wychowania fizycznego

Temat wiodący:

„Moda na dobre nawyki. Bezpieczeństwo w sieci”

 

 

 

 

 

 

 

5.

Zadania obowiązkowe:

  • Nauka wylosowanej piosenki („Mój kolega komputer”, „Piosenka o niezdrowym jedzeniu”, „Skaczemy, biegniemy”).
  • Konkurs plastyczny (indywidualny) – „Zdrowe nawyki – Czas Start”: technika dowolna; klasy 0 – I - format A4; klasy II – III – format A3.
  • Przeprowadzenie zajęć na temat bezpieczeństwa w sieci podczas edukacji informatycznej.
  • Podsumowanie zadania II – zorganizowanie apelu, prezentacja wypracowanych materiałów, w tym prac plastycznych „Moda na dobre nawyki”; prezentacja nt. cyberbieczeństwa.

 

 

dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; wychowawcy; nauczyciel edukacji informatycznej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

uczniowie klas IIIa/IIIb; wychowawcy klas

 

 

 

 

listopad/grudzień 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III tydzień grudnia 2019 r.

 

Rodzice uczniów

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

Zadania do wyboru:

  • Spotkanie z lekarzem, psychologiem, informatykiem.
  • Wykonanie prostych prezentacji multimedialnych „Moda na dobre nawyki”.
  • Tworzenie mapy myśli – „dobre nawyki”.
  • Przeprowadzenie zajęć na temat zmiany codziennych nawyków.
  • Wykonanie plakatów „Moda na dobre nawyki”.

 

 

dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; wychowawcy; nauczyciel edukacji informatycznej; psycholog szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

listopad/grudzień 2019 r.

 

Temat wiodący:

„Ruch, aktywność fizyczna, sport. Bezpieczeństwo w szkole”

 

 

 

 

7.

Zadania obowiązkowe:

  • Nauka piosenki „Gimnastyka na dywanie” lub „Już zawody zacząć czas…” – do wyboru.
  • Konkurs dla uczniów na projekt znaku zakazu lub nakazu dotyczący bezpiecznego zachowania się w szkole.
  • Aktywne przerwy – aerobik podczas przerw.
  • Podsumowanie zadania III – zorganizowanie apelu, prezentacja wypracowanych materiałów, w tym prac plastycznych i literackich.

 

dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; wychowawcy ; nauczyciele wychowania fizycznego; pedagog szkolny

 

 

 

 

uczniowie klas Ia/Ib/Ic; wychowawcy;

 

 

styczeń/luty 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

I tydzień lutego 2020 r.

 

Rodzice uczniów

 

 

 

 

 

 

8.

Zadania do wyboru:

  • Spotkanie z trenerem sportowym, sportowcem.
  • Prace literackie nt. „Być jak…” (znany sportowiec, olimpijczyk…).
  • Wykonanie prac plastycznych „Moja ulubiona dyscyplina sportowa” lub „Mój ulubiony sportowiec”.
  • Pogadanki na temat bezpieczeństwa w szkole – pedagog szkolny.
  • Zajęcia na temat bezpieczeństwa podczas ferii zimowych.
  • Zorganizowanie wycieczki do Centrum Olimpijskiego lub na stadion.

 

 

dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; wychowawcy; nauczyciele wychowania fizycznego

 

 

 

 

 

 

 

styczeń/luty 2020

 

Rodzice uczniów

 

Temat wiodący:

„Jak dbać o zdrowie. Bezpieczeństwo w domu”

 

 

 

 

9.

Zadania obowiązkowe:

  • Spotkanie z lekarzem pediatrą/stomatologiem.
  • Zajęcia z zakresu profilaktyki „Bezpieczeństwo w domu”.
  • Wykonanie plakatów „Jak dbać o zdrowie?”
  • Podsumowanie zadania IV – zorganizowanie apelu, prezentacja wypracowanych materiałów, w tym plakatów, opowiadań, wierszy.

 

 

dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy klas

 

dzieci z oddziałów przedszkolnych; wychowawcy;

 

marzec/kwiecień 2020

 

 

 

 

ostatni tydzień kwietnia 2020 r.

 

Rodzice uczniów, Straż Miejska, pielęgniarka szkolna

 

 

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

 

 

 

 

Zadania do wyboru:

  • Zajęcia dydaktyczne na temat zdrowego odżywiania, higieny jamy ustnej i ciała.
  • Spotkania z pielęgniarką szkolną na temat potrzeby dbania o zdrowie.
  • Pisanie opowiadań/wierszy na temat zdrowia i bezpieczeństwa w domu.
  • Wspólne ćwiczenia ogólnej sprawności i koordynacji ruchowej: zabawy, gry ruchowe, terenowe i sportowe organizowane w salach przedszkolnych, sali gimnastycznej i na świeżym powietrzu.
  • Prace plastyczne tematycznie związane ze zdrowiem i bezpieczeństwem w domu.
  • Oglądanie filmu „Bezpieczne zachowania”.
  • Nauka piosenki „112 numer alarmowy”.

 

dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy;

 

marzec/kwiecień 2020

 

Rodzice uczniów, pielęgniarka szkolna, nauczyciele wf-u.

 

Podsumowanie projektu:

„Bezpieczny i aktywny Dzień Dziecka”

 

 

 

 

11.

Zadania obowiązkowe:

  • Konkurs plastyczny „Order Miłośnika Sportu” – rozstrzygnięcie.
  • Wręczenie pamiątkowych statuetek „Mały człowiek – wielkie serce”.
  • Zorganizowanie gier i zabaw ruchowych, torów przeszkód w ramach Dnia Dziecka.

 

 

dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; wychowawcy

 

 

 

dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; wychowawcy; nauczyciele wychowania fizycznego

 

maj 2020

 

 

 

 

 

1 czerwca 2020 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rodzice uczniów, Stowarzyszenie „Czwórka z plusem”

 

 

SPODZIEWANE EFEKTY:

 

Uczeń:

  • zna zasady zdrowego i aktywnego stylu życia,
  • rozumie związek pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości,
  • stosuje zasady bezpieczeństwa w różnych sytuacjach codziennego życia,
  • w zespołach podejmuje i twórczo realizuje różne zadania.

 

EWALUACJA:

Ewaluację będzie stanowić:

  •  prezentacja podjętych działań
  • obserwacja zaangażowania i postaw uczniowskich
  • wyniki konkursu „Mały człowiek – wielkie serce”.

 

Opracowanie:

 

Mariola Cabaj