WSTĘP:
Jednym z podstawowych celów wychowania przedszkolnego i szkolnego w obszarze profilaktyki jest organizowanie warunków umożliwiających dzieciom nabywanie wiedzy i umiejętności w zakresie dbałości o zdrowie, bezpieczeństwo własne i innych w różnych sytuacjach, rozwijanie sprawności fizycznej, która w dużym stopniu determinuje stan zdrowia dziecka. Ważne jest by od najmłodszych lat dzieci uczone były tego, czym jest zdrowy styl życia, by miały świadomość tego, że ich obecne wybory teraz determinują to, co będzie się z nimi działo w przyszłości. Istotne jest też by dzieci wiedziały, jak odnaleźć się we współczesnym świecie, w którym czyha na nie wiele zagrożeń. Stąd pomysł na realizację projektu „Jestem zdrowy i bezpieczny”, który ma na celu przede wszystkim pokazanie uczniom korzyści płynących z prowadzenia zdrowego stylu życia, a także poznanie i utrwalenie zasad bezpiecznego zachowania się w szkole i poza nią.
TEMAT: „Jestem zdrowy i bezpieczny”
CZAS TRWANIA PROJEKTU: wrzesień 2019 – czerwiec 2020.
REALIZATORZY: uczniowie klas I – III oraz dzieci oddziałów przedszkolnych, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego, nauczyciel edukacji informatycznej, nauczyciele wychowania fizycznego
PARTNERZY: rodzice uczniów, Stowarzyszenie „Czwórka z plusem”, Straż Miejska.
CELE GŁÓWNE: wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz wdrożenie do stosowania zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych,
- uświadomienie dzieciom związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości,
- podkreślanie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej,
- utrwalenie zasad bezpiecznego zachowania się w szkole i poza nią,
- kształtowanie postawy rozwagi i ostrożności w różnych sytuacjach oraz umiejętności podejmowania właściwych decyzji,
- rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie,
- kształtowanie postaw mających na celu przeciwstawienie się przemocy i agresji,
- bezpieczne korzystanie z Internetu.
METODY I TECHNIKI WIODĄCE PROJEKTU:
- rozmowy, dyskusje,
- wycieczki poznawcze,
- prezentacje (multimedialne, wystawy prac),
- metoda „małego projektu”,
- prace plastyczne i fotograficzne
- elementy zabaw dramowych,
- warsztaty,
- konkursy.
ETAPY REALIZACJI:
Lp. |
Zadanie |
Osoby uczestniczące/odpowiedzialne |
Termin |
Partnerzy |
1. |
Opracowanie projektu działań |
nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego/Mariola Cabaj
|
wrzesień 2019 |
|
2. |
Przedstawienie założeń projektu uczniom klas 0 – III oraz nauczycielom; ogłoszenie III edycji konkursu „Mały człowiek – wielkie serce”.
|
Mariola Cabaj, Iwona Tolak |
październik 2019 |
Stowarzyszenie „Czwórka z plusem” |
Temat wiodący: |
„Zdrowe odżywianie. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym” |
|||
3. |
Zadania obowiązkowe:
|
dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; wychowawcy
uczniowie klas IIa/IIb; wychowawcy; |
wrzesień/październik 2019
ostatni tydzień października |
Rodzice uczniów; pielęgniarka szkolna |
4. |
Zadania do wyboru:
- Wybieram zdrowie i zdrowe odżywianie; - Stawiam na śniadanie; - Różne oblicza cukru; - Prawidłowe żywienie uczniów;; - Mniej soli, proszę…
|
dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; wychowawcy; |
wrzesień/październik 2019
|
nauczyciele wychowania fizycznego |
Temat wiodący: |
„Moda na dobre nawyki. Bezpieczeństwo w sieci” |
|||
5. |
Zadania obowiązkowe:
|
dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; wychowawcy; nauczyciel edukacji informatycznej
uczniowie klas IIIa/IIIb; wychowawcy klas
|
listopad/grudzień 2019
III tydzień grudnia 2019 r. |
Rodzice uczniów |
6. |
Zadania do wyboru:
|
dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; wychowawcy; nauczyciel edukacji informatycznej; psycholog szkolny
|
listopad/grudzień 2019 r. |
|
Temat wiodący: |
„Ruch, aktywność fizyczna, sport. Bezpieczeństwo w szkole” |
|||
7. |
Zadania obowiązkowe:
|
dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; wychowawcy ; nauczyciele wychowania fizycznego; pedagog szkolny
uczniowie klas Ia/Ib/Ic; wychowawcy;
|
styczeń/luty 2020
I tydzień lutego 2020 r. |
Rodzice uczniów
|
8. |
Zadania do wyboru:
|
dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; wychowawcy; nauczyciele wychowania fizycznego
|
styczeń/luty 2020 |
Rodzice uczniów
|
Temat wiodący: |
„Jak dbać o zdrowie. Bezpieczeństwo w domu” |
|||
9. |
Zadania obowiązkowe:
|
dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy klas
dzieci z oddziałów przedszkolnych; wychowawcy; |
marzec/kwiecień 2020
ostatni tydzień kwietnia 2020 r. |
Rodzice uczniów, Straż Miejska, pielęgniarka szkolna |
10.
|
Zadania do wyboru:
|
dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy; |
marzec/kwiecień 2020 |
Rodzice uczniów, pielęgniarka szkolna, nauczyciele wf-u.
|
Podsumowanie projektu: |
„Bezpieczny i aktywny Dzień Dziecka” |
|||
11. |
Zadania obowiązkowe:
|
dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; wychowawcy
dzieci z oddziałów przedszkolnych; uczniowie klas I – III; wychowawcy; nauczyciele wychowania fizycznego |
maj 2020
1 czerwca 2020 r.
|
Rodzice uczniów, Stowarzyszenie „Czwórka z plusem” |
SPODZIEWANE EFEKTY:
Uczeń:
- zna zasady zdrowego i aktywnego stylu życia,
- rozumie związek pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości,
- stosuje zasady bezpieczeństwa w różnych sytuacjach codziennego życia,
- w zespołach podejmuje i twórczo realizuje różne zadania.
EWALUACJA:
Ewaluację będzie stanowić:
- prezentacja podjętych działań
- obserwacja zaangażowania i postaw uczniowskich
- wyniki konkursu „Mały człowiek – wielkie serce”.
Opracowanie:
Mariola Cabaj