Choć luty jest najkrótszym miesiącem roku, a dodatkowo w jego pierwszej połowie odpoczywaliśmy, to w naszej klasie działo się wiele. Po raz kolejny uczestniczyliśmy w koncercie muzycznym orgaznizowanym przez Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej. Tym razem Poranek Muzyczny poświęcony był zimie. Każdy utwór, którego wysłuchaliśmy był odzwierciedleniem tytułu koncertu – „W mroźne, zimowe poranki”. Wśród kompozycji znalazły się utwory uznanych twórców, np. Koncert Es-dur cz. II Josepha Haydn’a czy „Wesele w Troldhaugen” Edvarda Griega, jak również mniej znanych kompozytorów, m.in. „Tańczące śnieżynki” Doroty Obijalskiej.

 

 

Jak co miesiąc braliśmy udział w warsztatach historycznych Dziecięcego Uniwersytetu Ciekawej Historii. Tym razem poznawaliśmy sylwetkę Bernardo Bellotto zwanego Canalettem. Ten wybitny malarz włoski został zatrudniony przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w celu uwiecznienia piękna ówczesnej Warszawy. Dzięki dziełom mistrza Canaletta również dziś możemy podziwiać XVIII-wieczną stolicę na obrazach prezentowanych w Zamku Królewskim. Co istotne – wiele budynków znajdujących na Starówce zostało odbudowanych na podstawie jego obrazów, a to dzięki temu, że do sporządzenia szkiców artysta używał przyrządu optycznego zwanego camera obscura, który umożliwiał bezbłędne zarejestrowanie proporcji budynków oraz perspektywy.

Ważnym wydarzeniem była wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego. To wyjątkowe miejsce na mapie Warszawie. Miejsce, w którym możemy uczyć się o tragicznej historii naszego miasta w okresie okupacji hitlerowskiej. Wiele razy rozmawialiśmy na ten temat podczas lekcji w szkole, ale zajęcia w muzeum w bardzo obrazowy sposób przybliżyły nam bohaterstwo mieszkańców stolicy. Dowiedzieliśmy się czym było Powstanie Warszawskie, kim byli powstańcy i jakie zadania wykonywali. Polecamy wszystkim wizytę i lekcje w tym miejscu.

Realizowaliśmy też projekt edukacyjny „Klimatyczna klasa”. Tym razem zgłębialiśmy temat „Skąd się biorą orkany?”. Obserwacje pogodowe, które prowadziliśmy przez tydzień poprzedzający lekcję, pozwoliły zrozumieć nam różnice między pogodą i klimatem. Podczas zajęć nauczyliśmy się określać kierunek wiatru, zrozumieliśmy, czym są orkany i w jaki sposób powstają. W czasie lekcji zastanawialiśmy się, co zrobić, by spowolnić zmiany klimatyczne. Poznaliśmy też różne rodzaje wiatrów, wykonywaliśmy doświadczenia i budowaliśmy model trąby powietrznej.

Podsumowaliśmy również kolejny etap projektu edukacyjnego „Podróże z Obieżyświatem” – Afryka. Każda z grup przygotowała przydzielone zadania, m.in. na temat wybranych plemion i grup etnicznych Afryki, krajobrazów, charakterystycznych zwierząt i roślin. Wśród prezentacji nie zabrakło również ciekawostek na temat kontynentu afrykańskiego. Jak zwykle wszyscy pracowali z ogromnym zaangażowaniem, a prace wykonane zostały na wysokim poziomie. Przed nami podróż do Ameryki Północnej i Południowej.

 

W imieniu uczniów,

wychowawca Mariola Cabaj