„Ojczyzna jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli i jako taka, jest też wielkim obowiązkiem (...).
Patriotyzm oznacza umiłowanie tego, co ojczyste: umiłowanie historii, tradycji, języka czy samego krajobrazu ojczystego.
Jest to miłość, która obejmuje również dzieła rodaków i owoce ich geniuszu”.
Jan Paweł II „Pamięć i tożsamość”
PROJEKT WYCHOWAWCZO-EDUKACYJNY
„A TO POLSKA WŁAŚNIE…”
WSTĘP:
W bieżącym roku szkolnym, w związku z obchodami stulecia odzyskania niepodległości przez Polskę, realizacja treści edukacji regionalnej i patriotycznej koncentrować się będzie wokół projektu: „A to Polska właśnie…”. Projekt jest tematycznie spójny z realizowanym w szkole programem wychowawczo – profilaktycznym.
Edukacja regionalna i wychowanie patriotyczne powinny służyć kształtowaniu u dzieci poczucia przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu i kraju. Poprzez realizację tego projektu chcemy uświadomić dzieciom, że postawa patriotyczna nie może polegać tylko na słownej deklaracji, ale powinna objawiać się aktywnym działaniem prowadzącym do poznania Ojczyzny, jej historii, kultury i tradycji. Chcemy by nasi uczniowie pamiętali o ważnych wydarzeniach, rocznicach, wielkich postaciach, znali polskie tradycje i zwyczaje, bowiem te składowe formują naszą osobowość
Jednym z celów realizowanego projektu jest zwrócenie uwagi uczniów na fakt, że wolna ojczyzna jest największym dobrem i najwyższą wartością w życiu pojedynczego obywatela i całego narodu.
TEMAT: „A to Polska właśnie…”
CZAS TRWANIA PROJEKTU: wrzesień 2018 – maj 2019.
REALIZATORZY: uczniowie klas I – III, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciel etyki, nauczyciel zajęć komputerowych i edukacji informatycznej,
PARTNERZY: rodzice uczniów, Stowarzyszenie „Czwórka z plusem”, Fundacja AVE,
CELE GŁÓWNE: wprowadzanie dzieci w świat historii, kultury i tradycji polskiej, z uwzględnieniem różnorodności regionalnej; rola niepodległości w życiu narodu.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- kształtowanie postawy szacunku do kultury i tradycji polskiej, symboliki narodowej, postaci wielkich Polaków, świąt państwowych i rocznic,
- rozwijanie poczucia własnej tożsamości narodowej oraz współuczestnictwa w pielęgnowaniu tradycji,
- rozwijanie wiedzy o kulturze poszczególnych regionów i jej związkach z kulturą narodową,
- wzmocnienie identyfikacji z miejscem pochodzenia,
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie oraz metodą „małych projektów”,
- pobudzanie twórczości i wyobraźni uczniów.
METODY I TECHNIKI WIODĄCE PROJEKTU:
- rozmowy, dyskusje,
- wycieczki poznawcze,
- prezentacje (multimedialne, wystawy prac),
- metoda „małego projektu”,
- krótkie notatki kronikarskie,
- prace plastyczne i fotograficzne
- elementy zabaw dramowych,
- warsztaty,
- konkursy.
ETAPY REALIZACJI:
Lp. |
Zadanie |
Osoby uczestniczące/odpowiedzialne |
Termin |
Partnerzy |
|
1. |
Opracowanie projektu działań |
Mariola Cabaj, Renata Głudkowska,
|
wrzesień 2018 |
|
|
2. |
Przedstawienie założeń projektu uczniom klas I – III oraz nauczycielom; ogłoszenie II edycji konkursu „Mały człowiek – wielkie serce”.
|
Mariola Cabaj, Renata Głudkowska |
wrzesień 2018 |
|
|
Temat wiodący: |
WIELKOPOLSKA |
||||
3. |
Zadania obowiązkowe:
|
uczniowie klas I – III; wychowawcy
uczniowie klas IIIa/IIIb; wychowawcy; |
II połowa września 2018
27 września 2018 r. |
Rodzice uczniów; Stowarzyszenie „Czwórka z plusem” |
|
4. |
Zadania do wyboru:
|
uczniowie klas I – III; wychowawcy; |
II połowa września 2018 |
|
|
Temat wiodący: |
MAŁOPOLSKA |
||||
5. |
Zadania obowiązkowe:
- „Przerwany hejnał” - „O smoku wawelskim” - „Wiano świętej Kingi” - „Lajkonik” - „O Wandzie, co Niemca nie chciała”.
|
uczniowie klas I – III; wychowawcy
uczniowie klas IIa/IIb; wychowawcy klas
|
październik 2018
31 października 2018 r. |
Rodzice uczniów |
|
6. |
Zadania do wyboru:
|
uczniowie klas I – III; wychowawcy; nauczyciel etyki;
Katarzyna Krakowiak – nauczyciel świetlicy |
październik 2018 |
|
|
Temat wiodący: |
MAZOWSZE |
||||
7. |
Zadania obowiązkowe:
|
uczniowie klas I – III; wychowawcy ; nauczyciel zajęć komputerowych i edukacji informatycznej
uczniowie klas Ia/Ib; wychowawcy;
|
listopad 2018
28 listopada 2018 r. |
Rodzice uczniów
|
|
8. |
Zadania do wyboru:
|
uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy; nauczyciel etyki;
Jagoda Nowacka – nauczyciel świetlicy |
listopad 2018 |
Rodzice uczniów Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii, Fundacja AVE |
|
Temat wiodący: |
ŚLĄSK |
||||
9. |
Zadania obowiązkowe:
|
uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy klas
uczniowie klas IIIa/ IIIb; wychowawcy; |
grudzień 2018
20 grudnia 2018 r. |
Rodzice uczniów |
|
10.
|
Zadania do wyboru:
|
uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy; nauczyciel etyki |
grudzień 2018 |
Rodzice uczniów
|
|
Temat wiodący: |
PODHALE |
||||
11. |
Zadania obowiązkowe:
|
uczniowie klas I – III; wychowawcy
uczniowie klas I – III; wychowawcy;
uczniowie klas Ia/Ib; wychowawcy;
|
styczeń 2019
24 stycznia 2019 r.
|
|
|
12. |
Zadania do wyboru:
|
uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy; nauczyciel etyki; nauczyciel zajęć komputerowych |
styczeń 2019 |
Rodzice uczniów |
|
Temat wiodący: |
LUBELSZCZYZNA I PODLASIE |
||||
13. |
Zadania obowiązkowe:
|
uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy klas
uczniowie klas IIa/IIb; wychowawcy |
luty 2019
28 lutego 2019 r. |
Rodzice uczniów |
|
14.
|
Zadania do wyboru:
|
uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy; nauczyciel etyki |
luty 2019 |
|
|
Temat wiodący: |
KUJAWY, WARMIA, MAZURY |
||||
15. |
Zadania obowiązkowe:
|
uczniowie klas I – III; wychowawcy
uczniowie klas IIa/IIb oraz IIIa/IIIb; wychowawcy;
|
marzec 2019
27 marca 2019 r. |
|
|
16. |
Zadania do wyboru:
|
uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy; nauczyciel etyki; nauczyciel zajęć komputerowych |
marzec 2019 |
Rodzice uczniów |
|
Temat wiodący: |
POMORZE |
||||
17. |
Zadania obowiązkowe:
|
uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy klas
uczniowie klas Ia/Ib; wychowawcy; |
kwiecień 2019
17 kwietnia 2019 r. |
Rodzice uczniów |
|
18.
|
Zadania do wyboru:
|
uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy; nauczyciel etyki |
kwiecień 2019 |
|
|
PODSUMOWANIE PROJEKTU |
|||||
19. |
Zadania obowiązkowe:
|
uczniowie klas I – III; wychowawcy; nauczyciel etyki; nauczyciel zajęć komputerowych i edukacji komputerowej
|
maj 2019
|
Rodzice uczniów, Stowarzyszenie „Czwórka z plusem”
|
|
20. |
Zadanie dodatkowe:
|
wychowawcy klas I - III
Katarzyna Krakowiak – nauczyciel świetlicy. |
IX 2018 – VI 2019
czerwiec 2019
|
Rodzice uczniów klas I - III |
SPODZIEWANE EFEKTY:
Uczeń:
- rozpoznaje i wyróżnia symbole narodowe: hymn, godło, flaga, język,
- ma poczucie tożsamości narodowej i szanuje symbole narodowe,
- w zespołach podejmuje i twórczo realizuje różne zadania,
- rozpoznaje wartości takie jak: patriotyzm, „mała ojczyzna”, altruizm, odpowiedzialność, tolerancja, szacunek.
EWALUACJA:
Ewaluację będzie stanowić:
- comiesięczna prezentacja podjętych działań
- obserwacja zaangażowania i postaw uczniowskich
- wyniki konkursu „Mały człowiek – wielkie serce”.
Opracowanie:
Mariola Cabaj
Renata Głudkowska