„Ojczyzna jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli i jako taka,  jest też wielkim obowiązkiem (...).

Patriotyzm oznacza umiłowanie tego, co ojczyste: umiłowanie historii, tradycji, języka czy samego krajobrazu ojczystego.

Jest to miłość, która obejmuje również dzieła rodaków i owoce ich geniuszu”.

 

 Jan Paweł II „Pamięć i tożsamość”

 

 

PROJEKT WYCHOWAWCZO-EDUKACYJNY

„A TO POLSKA WŁAŚNIE…”

 

 

WSTĘP:

 

W bieżącym roku szkolnym, w związku z obchodami stulecia odzyskania niepodległości przez Polskę, realizacja treści edukacji regionalnej i patriotycznej koncentrować się będzie wokół projektu: „A to Polska właśnie…”. Projekt jest tematycznie spójny z realizowanym w szkole programem  wychowawczo – profilaktycznym.

Edukacja regionalna i wychowanie patriotyczne powinny służyć kształtowaniu u dzieci poczucia przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu i kraju. Poprzez realizację tego projektu chcemy uświadomić dzieciom, że postawa patriotyczna nie może polegać tylko na słownej deklaracji, ale powinna objawiać się aktywnym działaniem prowadzącym do poznania Ojczyzny, jej historii, kultury i tradycji. Chcemy by nasi uczniowie pamiętali o ważnych wydarzeniach, rocznicach, wielkich postaciach, znali polskie tradycje i zwyczaje, bowiem te składowe  formują naszą osobowość

 Jednym z celów realizowanego projektu jest zwrócenie uwagi uczniów na fakt, że wolna ojczyzna jest największym dobrem i  najwyższą wartością w życiu pojedynczego obywatela i całego narodu.

 

 

TEMAT: „A to Polska właśnie…”

CZAS TRWANIA PROJEKTU: wrzesień 2018 – maj 2019.
 

REALIZATORZY: uczniowie klas I – III, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej,  nauczyciel etyki, nauczyciel zajęć komputerowych i edukacji informatycznej,
 

PARTNERZY:  rodzice uczniów, Stowarzyszenie „Czwórka z plusem”, Fundacja AVE,

 

CELE GŁÓWNE:  wprowadzanie dzieci w świat historii, kultury i tradycji polskiej, z uwzględnieniem różnorodności regionalnej; rola niepodległości w życiu narodu.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

 

  • kształtowanie postawy szacunku do kultury i tradycji polskiej, symboliki narodowej, postaci wielkich Polaków, świąt państwowych i rocznic,
  • rozwijanie poczucia własnej tożsamości narodowej oraz współuczestnictwa w pielęgnowaniu tradycji,
  • rozwijanie wiedzy o kulturze poszczególnych regionów i jej związkach z kulturą narodową,
  • wzmocnienie identyfikacji z miejscem pochodzenia,
  • kształtowanie umiejętności współpracy w grupie oraz metodą „małych projektów”,
  • pobudzanie twórczości i wyobraźni uczniów.

 

 

METODY I TECHNIKI WIODĄCE PROJEKTU:

 

  • rozmowy, dyskusje,
  • wycieczki poznawcze,
  • prezentacje (multimedialne, wystawy prac),
  • metoda „małego projektu”,
  • krótkie notatki kronikarskie,
  • prace plastyczne i fotograficzne
  • elementy zabaw dramowych,
  • warsztaty,
  • konkursy.

 

 

 

 

 

ETAPY REALIZACJI:

 

Lp.

Zadanie

Osoby uczestniczące/odpowiedzialne

Termin

Partnerzy

1.

Opracowanie projektu działań

Mariola Cabaj,

Renata Głudkowska,

 

wrzesień 2018

 

2.

Przedstawienie założeń projektu uczniom klas I – III oraz nauczycielom; ogłoszenie II edycji konkursu „Mały człowiek – wielkie serce”.

 

Mariola Cabaj,

Renata Głudkowska

wrzesień 2018

 

Temat wiodący:

WIELKOPOLSKA

3.

Zadania obowiązkowe:

  • Nauka piosenki „Jestem Polakiem”
  • Podsumowanie zadania I – zorganizowanie apelu, prezentacja wypracowanych materiałów, w tym wielcy Polacy i historia Polski: początki państwowości Polski; Wielkopolska pod zaborami; walka o niepodległość: Powstanie Wielkopolskie, dzieci z Wrześni, Drzymała, itp.

 

 

uczniowie klas I – III; wychowawcy

 

uczniowie klas  IIIa/IIIb; wychowawcy; 

 

II  połowa września 2018

 

 

27 września 2018 r.

 

Rodzice uczniów; Stowarzyszenie „Czwórka z plusem”

 

 

 

 

 

4.

Zadania do wyboru:

  • Zajęcia wprowadzające w tematykę realizowanego projektu.
  • Przeprowadzenie dodatkowych zajęć nt. Wielkopolski: czytanie legend związanych z początkami państwowości polskiej; zabawy ze słowniczkiem gwary poznańskiej.
  • Zajęcia plastyczne – „Ilustracja wybranej legendy”
  • Nauka piosenki „Sen o Poznaniu”.
  • Etyka: cykl zajęć o Polsce, patriotyzmie.

 

uczniowie klas I – III; wychowawcy;

II połowa września 2018

 

Temat wiodący:

MAŁOPOLSKA

 

 

 

 

 

 

 

5.

Zadania obowiązkowe:

  • Nauka piosenki „Krakowiaczek”.
  • Zapoznanie z legendami Krakowa i okolic:

- „Przerwany hejnał”

- „O smoku wawelskim”

- „Wiano świętej Kingi”

- „Lajkonik”

- „O Wandzie, co Niemca nie chciała”.

  • Wykonanie plakatu „smoczej rodziny”.
  • Podsumowanie zadania II – zorganizowanie apelu, prezentacja wypracowanych materiałów, w tym wielcy Polacy i historia Polski: rola Małopolski w historii Polski; Galicja; dążenia niepodległościowe; wielcy Polacy związani z Małopolską.

 

uczniowie klas I – III; wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

uczniowie klas IIa/IIb; wychowawcy klas

 

 

 

 

październik 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

31 października 2018 r.

 

Rodzice uczniów

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

Zadania do wyboru:

  • Zajęcia plastyczne – wykonanie ilustracji do legend
  • Przeprowadzenie dodatkowych zajęć nt. Małopolski: prezentacje, ciekawostki, Kraków i jego zabytki.
  • Etyka: zajęcia na temat roli Krakowa w historii Polski.
  • „Kto najładniej przeczyta”               – konkurs czytelniczy literatury patriotycznej.

 

 

uczniowie klas I – III; wychowawcy; nauczyciel etyki;

 

 

 

 

 

 

Katarzyna Krakowiak – nauczyciel świetlicy

 

październik 2018

 

Temat wiodący:

MAZOWSZE

 

 

 

 

7.

Zadania obowiązkowe:

  • Nauka piosenki „Mazowsze” – wszyscy jednocześnie;
  • Prezentacja – śpiew wybranej piosenki Zespołu Mazowsze na poziomach klas
  • Wykonanie prezentacji multimedialnej na temat Mazowsza podczas zajęć komputerowych – kl. II - III
  • Podsumowanie zadania III – zorganizowanie apelu, prezentacja wypracowanych materiałów, w tym wielcy Polacy i historia Polski: elementy historii Polski – Warszawa i jej stołeczny charakter; Powstania – Listopadowe, Styczniowe, Warszawskie; Józef Piłsudski.

 

 

uczniowie klas I – III; wychowawcy ; nauczyciel zajęć komputerowych i edukacji informatycznej

 

 

 

 

 

uczniowie klas Ia/Ib; wychowawcy;

 

 

listopad 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

28 listopada 2018 r.

 

Rodzice uczniów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

Zadania do wyboru:

  • Zajęcia o regionie Mazowsze z wykorzystaniem mapy, filmów, ilustracji, książek, quizów.
  • Poznawanie w klasach legend warszawskich.
  • Wykonanie ilustracji do poznanych legend - z ukazaniem możliwości zastosowania różnych technik, w tym też collage, wydzieranki, wyklejanki.
  • Zorganizowanie wycieczki w klasach I-III do siedziby Zespołu Pieśni i Tańca ,,Mazowsze”;
  • Wycieczki po Białołęce.
  • Praca z wykorzystaniem metody „burzy mózgów”: ,,Co wiem o Mazowszu i za co je kocham?”
  • Etyka: cykl zajęć o szacunku, empatii, miłości do „małej ojczyzny”. Kształtowanie postawy patriotycznej.
  • Portret twórców niepodległości – konkurs plastyczny.

 

 

uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy; nauczyciel etyki;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jagoda Nowacka – nauczyciel świetlicy

 

listopad 2018

 

Rodzice uczniów

Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii, Fundacja AVE

Temat wiodący:

ŚLĄSK

 

 

 

 

9.

Zadania obowiązkowe:

  • Opracowanie i prezentacja jednej (wylosowanej) legendy śląskiej: „Skarbnik – duch kopalni”, „Legenda o powstaniu kopalni węgla”, „Liczyrzepa”.
  • Nauka wybranej/wylosowanej kolędy lub pastorałki śląskiej.
  • Krótka prezentacja tradycji bożonarodzeniowych z Górnego Śląska (kl. II)  i Dolnego Śląska (kl. I).
  • Podsumowanie zadania IV – zorganizowanie apelu, prezentacja wypracowanych materiałów, w tym wielcy Polacy i historia Polski: krótka historia ziem śląskich; plebiscyt na Górnym Śląsku; powstania śląskie, Wojciech Korfanty.

 

 

uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy klas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

uczniowie klas IIIa/ IIIb;

wychowawcy;

 

grudzień 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20 grudnia 2018 r.

 

Rodzice uczniów

 

 

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

 

 

 

 

Zadania do wyboru:

  • Zajęcia dydaktyczne na temat Górnego i Dolnego Śląska: tradycje, historia, gwara, stroje ludowe, tradycyjne potrawy śląskie, współczesność.
  • Wykonanie albumów o krasnalach wrocławskich.
  • Prace plastyczne tematycznie związane ze Śląskiem.
  • Elementy doradztwa zawodowego – poznajemy pracę górnika.
  • Etyka: Górnicze święto – Barbórka.

 

uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy; nauczyciel etyki

 

grudzień 2018

 

Rodzice uczniów

 

Temat wiodący:

PODHALE

 

 

 

 

11.

Zadania obowiązkowe:

  • Nauka piosenki „Hej górol, ja se górol”.
  • Prezentacja – śpiew wybranej piosenki z regionu Podhala na poziomach klas (trzy piosenki, mogą być z elementami tańca góralskiego).
  • Podsumowanie zadania V – zorganizowanie apelu, prezentacja wypracowanych materiałów, w tym wielcy Polacy i historia Polski: wielcy Polacy -Tytus Chałubiński, Kornel Makuszyński, Stanisław Witkiewicz.

 

 

uczniowie klas I – III; wychowawcy

 

uczniowie klas I – III; wychowawcy;

 

 

uczniowie klas Ia/Ib; wychowawcy;

 

 

styczeń 2019

 

 

 

 

 

 

24 stycznia 2019 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.

Zadania do wyboru:

  • Zajęcia edukacyjne w klasach I-III o regionie Podhale.
  • Poznawanie w klasach tradycji i legend oraz opowiadań o górach - wykonanie ilustracji.
  • Wspólne obejrzenie na poziomach klas I-III filmu o wybranym paśmie górskim. Poznanie walorów turystycznych regionu w klasach.
  • Przeprowadzenie dodatkowych zajęć przyrodniczych w klasachnt. Podhala.
  • Słuchanie muzyki góralskiej wklasach;
  • Czytanie dzieciom wierszy o Podhalu.
  • Burza mózgów w klasach: ,,Co zabiorę na wycieczkę w góry?”

 

uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy; nauczyciel etyki; nauczyciel zajęć komputerowych

 

styczeń 2019

 

Rodzice uczniów

Temat wiodący:

LUBELSZCZYZNA I PODLASIE

 

 

 

 

13.

Zadania obowiązkowe:

  • Zapoznanie z legendami Lublina  i okolic (do wyboru): „Jak Lublin stał się Lublinem”, „ Wieża Trzech płaszczy”, „Roztocze”, „Legenda o Goraju. Powstanie Biłgoraja”, „Szwedzki stół w Zamościu”.
  • Zapoznanie z legendą  „W pogoni za turem”
  • Zajęcia edukacyjne na temat regionów Lubelszczyzny i Podlasia.
  • Podsumowanie zadania VI – zorganizowanie apelu, prezentacja wypracowanych materiałów, w tym wielcy Polacy i historia Polski: Podlasie – krótka historia regionu; wielokulturowość regionu; Lubelszczyzna – droga do niepodległości (Tymczasowy Rząd Ludowy Republiki Polskiej); wielcy Polacy – Ignacy Daszyński.

 

 

uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy klas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

uczniowie klas IIa/IIb;

wychowawcy

 

luty 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28 lutego 2019 r.

 

Rodzice uczniów

 

 

 

 

 

 

 

14.

 

 

 

 

 

 

Zadania do wyboru:

  • Nauka piosenek, przyśpiewek z regionów.
  • Ciekawostki turystyczne wschodniej Polski – przygotowanie prezentacji – techniki wybrane przez uczniów i nauczycieli poszczególnych klas.
  • „Zapraszamy do reklamy – Lubelszczyzna i Podlasie” – zajęcia plastyczne
  • Etyka: cykl zajęć „Z historią za pan brat”.

 

uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy; nauczyciel etyki

 

luty 2019

 

Temat wiodący:

KUJAWY, WARMIA, MAZURY

 

 

 

 

15.

Zadania obowiązkowe:

  • Nauka piosenki „Hej Mazury…”
  • Praca metodą małego projektu – żagiel klasowy.
  • Wielcy Polacy – „Śladami Mikołaja Kopernika” – wykonanie „astronomicznego, szkolnego” albumu.
  • Zajęcia kulinarne - dekorowanie wcześniej upieczonych pierników.
  • Podsumowanie zadania VII – zorganizowanie apelu, prezentacja wypracowanych materiałów, w tym wielcy Polacy i historia Polski: Kujawy w historii Polski; wielcy Polacy – Mikołaj Kopernik; region Warmii i Mazur a historia Polski.

 

uczniowie klas I – III; wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

uczniowie klas IIa/IIb oraz  IIIa/IIIb; wychowawcy;

 

 

 

 

marzec 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27 marca 2019 r.

 

 

 

 

 

16.

Zadania do wyboru:

  • Prezentacje multimedialne wykonane podczas zajęć komputerowych, np. „Największe jeziora”, „Mazurskie krajobrazy”, „Legendy regionów: Kujaw, Warmii i Mazur”.
  • Czytanie i omawianie legend z omawianych regionów.
  • Zajęcia plastyczno-techniczne  – makiety Mazur.
  • Zajęcia edukacyjne na temat Kujaw, Warmii i Mazur (historia, tradycje, zwyczaje, kultura).
  • Etyka: Wielcy Polacy – Mikołaj Kopernik.

 

uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy; nauczyciel etyki; nauczyciel zajęć komputerowych

 

marzec 2019

 

Rodzice uczniów

Temat wiodący:

POMORZE

 

 

 

 

17.

Zadania obowiązkowe:

  • Nauka piosenki regionalnej ,,Abecadło kaszubskie”;
  • Zajęcia edukacyjne – przygotowanie prezentacji/materiałów o regionie, usytuowaniu Kaszub oraz miejscach do zwiedzania, m.in. porty morskie, architektura,  największe miasta Pomorza,  tradycje i zwyczaje, strój kaszubski, język kaszubski.
  • Podsumowanie zadania VIII – zorganizowanie apelu, prezentacja wypracowanych materiałów, w tym wielcy Polacy i historia Polski: historia Pomorza a historia Polski; dążenie Pomorzan o przyłączenie do Polski, Gdańsk jako ośrodek walki o niepodległość; „Solidarność”.

 

uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy klas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

uczniowie klas Ia/Ib;

wychowawcy;

 

kwiecień 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17  kwietnia 2019 r.

 

Rodzice uczniów

 

 

18.

 

 

Zadania do wyboru:

  • Poznawanie w klasach opowiadań o Kaszubach.
  • Wykonanie stroju kaszubskiego – forma płaska lub przestrzenna.
  • Prezentacje multimedialne na temat walorów przyrodniczych Pomorza. 
  • Etyka: zajęcia na temat historii Pomorza.

 

uczniowie klas I – III; rodzice; wychowawcy; nauczyciel etyki

 

kwiecień  2019

 

PODSUMOWANIE PROJEKTU

 

 

 

 

 

19.

Zadania obowiązkowe:

  • Przygotowanie prezentacji działań: wystawa prac plastycznych; wystawa fotograficzna, prezentacja multimedialna;
  • Rozstrzygnięcie  konkursu „Mały człowiek – wielkie serce” – wręczenie nagród i pamiątkowych statuetek.

 

uczniowie klas I – III; wychowawcy; nauczyciel etyki; nauczyciel zajęć komputerowych i edukacji komputerowej

 

 

 

 

 

 

 

maj 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rodzice uczniów, Stowarzyszenie „Czwórka z plusem”

 

 

 

 

 

 

 

 

20.

 

  • Wycieczka programowa do Muzeum Wsi Mazowieckiej – klasy I.
  • Wycieczka programowa do Krakowa – klasy II.
  • Wycieczki programowe do Torunia i Trójmiasta – klasy III.

Zadanie dodatkowe:

  • „Moja Ojczyzna – konkurs         wiedzy patriotycznej.

 

wychowawcy klas I - III

 

 

 

 

 

 

 

 

Katarzyna Krakowiak – nauczyciel świetlicy.

 

IX 2018 – VI 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

czerwiec 2019

 

 

Rodzice uczniów klas I - III

 

 

SPODZIEWANE EFEKTY:

 

Uczeń:

  • rozpoznaje i wyróżnia symbole narodowe: hymn, godło, flaga, język,
  • ma poczucie tożsamości narodowej i szanuje symbole narodowe,
  • w zespołach podejmuje i twórczo realizuje różne zadania,
  • rozpoznaje wartości takie jak: patriotyzm, „mała ojczyzna”, altruizm, odpowiedzialność, tolerancja, szacunek.

 

EWALUACJA:

Ewaluację będzie stanowić:

  • comiesięczna prezentacja podjętych działań
  • obserwacja zaangażowania i postaw uczniowskich
  • wyniki konkursu „Mały człowiek – wielkie serce”.

 

Opracowanie:

 

Mariola Cabaj

Renata Głudkowska