Projekt „Varsavianistyczna Szkoła”
Jednym z nadrzędnych celów współczesnej edukacji jest wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej i regionalnej uczniów. Aby można było mówić o tożsamości narodowej, najpierw musimy ukształtować poczucie tożsamości regionalnej, lokalnej. Dokonuje się to poprzez działania i sytuacje wychowawcze, które stwarzają optymalne warunki do poznania i poszanowania dziedzictwa kulturowego, kształtowania postawy otwartej wobec środowiska lokalnego. Mówi się, że kultura narodu będzie istniała, jeżeli będzie przekazywana z pokolenia na pokolenie. Najskuteczniejszym sposobem jej trwania jest umożliwianie dzieciom poznania najbliższego otoczenia, swojej „małej ojczyzny, a także jej wartości w kontekście wartości narodowych i ogólnoludzkich. Stąd w naszej szkole idea edukacji varsavianistycznej, która zakłada poznanie historii, szeroko pojętej kultury i tradycji naszego miasta - Warszawy.
Projekt „Varsavianistyczna Szkoła” jest realizowany w naszej szkole od trzech lat. Dotychczas udało się nam zrealizować wiele inicjatyw, które pozwoliły na dwukrotne zdobycie certyfikatu „Varsavianistycznej Szkoły” przyznawanego przez Towarzystwo Przyjaciół Warszawy. W ubiegłym roku szkolnym otrzymaliśmy to wyróżnienie na okres dwóch lat, co oznacza, że przed nami czas intensywnej pracy, podejmowania działań w celu uzyskania certyfikatu po raz trzeci i otrzymanie tytułu Ośrodka Edukacji Varsavianistycznej.
Cele projektu:
- Upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o Warszawie — jej przeszłości i teraźniejszości.
- Promowanie aktywności twórczej uczniów w poznawaniu Warszawy.
- Podnoszenie efektywności i atrakcyjności pracy dydaktycznej związanej z poznawaniem własnego miasta.
- Integracja społeczności szkolnej wokół działań na rzecz Warszawy.
- Udział w uroczystościach rocznicowych odbywających się w Warszawie.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym i instytucjami działającymi na rzecz edukacji varsavianistycznej.
- Uzyskanie bezterminowego certyfikatu i zdobycie tytułu Ośrodka Edukacji Varsavianistycznej.
By móc zrealizować postawione cele musimy podjąć szereg inicjatyw i działań, które zostaną ocenione przez Kapitułę Konkursu złożoną z pięciu niezależnych ekspertów powołanych przez Zarząd Główny Towarzystwa Przyjaciół Warszawy. W szczególności brane będą pod uwagę następujące działania:
- przeprowadzenie w szkole cyklu zajęć (co najmniej 10 rocznie)na temat Warszawy – jej przeszłości i teraźniejszości, przybliżających uczniom jej historię, obiekty zabytkowe, parki i rezerwaty przyrody, powojenną odbudowę i rozbudowę miasta oraz czasy współczesne; działanie to musi być realizowane przez różnych nauczycieli;
- publikowanie wgazetce szkolnej artykułów o tematyce varsavianistycznej lub inne publikacje o tematyce varsavianistycznej, dokumentujące pracę uczniów i nauczycieli;
- przeprowadzenie wycieczek po Warszawie (minimum pięciu w roku) - mogą to być np. klasyczne wycieczki szkolne, ale także rajdy, gry terenowe, spacery z przewodnikami, itd.; wycieczki mogą być zorganizowane przez szkołę uczestniczącą w zdobywaniu certyfikatu lub inną placówkę, organizację lub stowarzyszenie; przy ocenianiu szkoły będą brane pod uwagę przede wszystkim wycieczki organizowane w czasie wolnym od nauki;
- uczestnictwo uczniów w uroczystościach rocznicowych (co najmniej dwóch w roku) odbywających się w Warszawie;
- zorganizowanie i przeprowadzenie co najmniej jednego konkursu o tematyce warszawskiej, np. plastycznego, fotograficznego, konkursu wiedzy itd. lub udział w konkursie „warszawskim” przygotowanym przez inną placówkę;
- zorganizowanie w swojej placówce co najmniej dwóch spotkań w roku z ciekawymi postaciami związanymi z Warszawą; mogą być to np. spotkania z kombatantami, przedstawicielami samorządu lokalnego, autorem książki o tematyce warszawskiej, znanym varsavianistą, np. członkiem Towarzystwa Przyjaciół Warszawy itd.;
- zdobycie na terenie Warszawy przez nie więcej niż 30 uczniów, działających w Szkolnym Kole Przyjaciela Warszawy, odznak (w dowolnym stopniu) nadawanych przez Towarzystwo Przyjaciół Warszawy:odznaki Młody Przyjaciel Warszawy, Mały Przyjaciel Warszawy i/lub odznaki Strażnik Pamięci Cmentarza Powstania Warszawskiego; regulaminy zdobywania wszystkich odznak znajdują się na stronie www.tpw.org.pl.
- zorganizowanie i zrealizowanie akcji „Pracuję na rzecz środowiska lokalnego”;
- udział przedstawicieli społeczności szkolnej (rodziców, uczniów) w co najmniej 5 działaniach w roku organizowanych przez TPW, np. spacerach z przewodnikami, spotkaniach historycznych, szkoleniach, salonach przewodnickich, grach miejskich itd.;
- współpracy z instytucjami muzealnymi Warszawy: Muzeum Warszawy, Muzeum Niepodległości, Zamkiem Królewskim, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Muzeum Powstania Warszawskiego;
- ukazywania uczniom korzyści płynących z położenia Warszawy nad Wisłą, wdrażania ich do racjonalnego użytkowania wody i konieczności jej ochrony, propagowania picia wody z kranu poprzez zakładanie źródełek w szkołach.
Plan działań do realizacji w roku szkolnym 2018/2019:
Lp. |
Zadanie |
Osoby uczestniczące/ odpowiedzialne |
Termin |
Partnerzy |
1. |
Opracowanie projektu działań |
Mariola Cabaj, Izabela Pietrzak
|
październik 2018 |
|
2. |
Przedstawienie założeń projektu uczniom, nauczycielom i rodzicom.
|
Mariola Cabaj, Izabela Pietrzak |
październik/listopad 2018 |
|
Działanie I: |
||||
3. |
Warsztaty w ramach cyklu „Warszawa moje miasto” – „Warszawskie tajemnice”. |
Uczniowie klas IIIa/IIIb; wychowawcy |
XI 2018 – III 2019 |
Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii |
4. |
Cykl zajęć o Warszawie w ramach projektu „A to Polska właśnie…” |
Uczniowie klas Ia/Ib; wychowawcy |
XI 2018 |
|
5. |
Cykl zajęć o Warszawie – projekt „Białołęka moja mała ojczyzna” |
Uczniowie klas IIa/IIb; wychowawcy |
III – IV 2019 |
|
Działanie II: |
||||
6. |
Publikacja artykułów o tematyce varsavianistycznej. |
Uczniowie klas IV – VII; nauczyciele odpowiedzialni za gazetkę szkolną |
XI - XII 2018 IV – V 2019 |
|
7. |
Konkurs literacki „Moja Warszawa” |
Uczniowie klas IV – VII; nauczyciele poloniści |
IV 2019 |
|
Działanie III: |
||||
8. |
Wycieczki klasowe po Warszawie – dokumentowanie działań (notatki, sprawozdania, zdjęcia) |
Uczniowie klas I – VII; wychowawcy |
wg planu wycieczek |
|
9. |
Wycieczki po Warszawie w ramach innowacji „Niepodległa w obiektywie” – dokumentowanie działań (zdjęcia) |
Uczestnicy zajęć; M. Cabaj, I. Pietrzak |
wg harmonogramu zajęć |
|
10. |
Wycieczki po Warszawie w ramach koła turystycznego – dokumentowanie działań |
Uczestnicy zajęć; B. Pluta-Pajęcka |
wg harmonogramu zajęć |
|
11. |
Wycieczki po Białołęce – projekt „Białołęka moja mała ojczyzna” |
Uczniowie klas I – III; I. Tolak |
XI 2018 |
Fundacja AVE |
Działanie IV: |
||||
12. |
Udział w uroczystościach przy Pomniku Poległym i Pomordowanym Na Wschodzie |
Poczet sztandarowy I.Pietrzak |
IX 2018 |
„Solidarność” Oświatowa |
13. |
Obchody 74. rocznicy Powstania Warszawskiego i upamiętnienia poległych Żołnierzy AK „Obroża” |
Poczet sztandarowy Klas VI c I.Pietrzak |
IX 2018 |
|
Działanie V: |
||||
14. |
Przeprowadzenie dzielnicowego konkursu „Białołęka moja mała ojczyzna” |
Uczniowie klas I – III; I. Tolak |
wg harmonogramu konkursu |
Urząd Dzielnicy m.st. Warszawy, |
15. |
Konkurs plastyczny „Warszawa moich marzeń” |
Uczniowie klas IV – VII; nauczyciel plastyki |
IV 2019 |
|
Działanie VI: |
||||
16. |
Spotkanie z panią Janiną Zgrzembską – córką Ireny Sendlerowej |
Uczniowie klas IV- VI M. Składanek |
IX 2018 |
|
17. |
Spotkanie z pisarzem i żołnierzem p. Witoldem Laskowskim |
Uczniowie klas III – VII Samorząd uczniowski |
XI 2018 |
|
Działanie VII: |
||||
18. |
Zdobycie przez co najmniej 5 uczniów odznaki „Mały przyjaciel Warszawy” – zgodnie z regulaminem TPW (załącznik 1) |
Uczniowie klas I – III; wychowawcy; M. Cabaj |
XI 2018 – IV 2019 |
Towarzystwo Przyjaciół Warszawy |
19. |
Zdobycie przez co najmniej 5 uczniów odznaki „Młody przyjaciel Warszawy” – zgodnie z regulaminem TPW (załącznik 2) |
Uczniowie klas IV – VII; wychowawcy; I. Pietrzak |
XI 2018 – IV 2019 |
Towarzystwo Przyjaciół Warszawy |
Działanie VIII: |
||||
20. |
Udział w akcji „ Sprzątanie świata” |
Uczniowie klas I – VII E. Majnert |
IX 2018 |
|
21. |
Czytanie utworów patriotycznych w DPS „ Pod Brzozami” |
Świetlica szkolna K. Krakowiak |
XI 2018 |
|
Działanie IX: |
||||
22. |
Udział w działaniach organizowanych przez TPW – spacery z przewodnikami; gry miejskie; spotkania historyczne, itp. – potwierdzenie w formie określonej w informacjach dla rodziców. |
Uczniowie klas I – VII; Rodzice uczniów |
X 2018 – V 2019 |
Rada Rodziców |
23. |
Wizyty w Domu Wsparcia dla Powstańców Warszawskich. |
Uczestnicy Szkolnego Koła Wolontariatu; s. T. Czarniecka p. K. Krakowiak |
X 2018 – V 2019 |
|
Działanie X: |
||||
24. |
Lekcja muzealna w Muzeum Fryderyka Chopina |
Kl. IV wychowawcy |
Cały rok |
|
25. |
Zwiedzanie Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie |
Kl. III, kl. V Wychowawcy |
XI 2018 - IV2019 |
|
26. |
Lekcja muzealna w Muzeum Powstania Warszawskiego |
Kl. III, kl. VI wychowawcy |
X 2018 – V 2019 |
|
27. |
Zwiedzanie Muzeum Narodowego |
Kl. VI wychowawcy |
X 2018 – V 2019 |
|
28. |
Lekcje muzealne w Zamku Królewskim |
Kl. I – VI Wychowawcy |
X 2018 – Vi 2019 |
|
Działanie XI: |
||||
26. |
Korzystanie ze źródełka w ramach akcji „ Piję wodę, piję warszawską kranówkę” |
Uczniowie klas I – VII
|
IX 2018 – VI 2019 |
|
27. |
Zorganizowanie akcji „ Dni wody” podczas obchodów Dnia Ziemi |
Uczniowie klas IV – VI E. Majnert |
IV 2019 |
|
Opracowanie:
Mariola Cabaj
Izabela Pietrzak