Uczniowie klas trzecich wzięli udział w niezwykłym projekcie Dziecięcego Uniwersytetu Ciekawej Historii. Wspólnie i w ciekawy sposób, podczas cyklu zajęć, odkrywaliśmy historię naszej stolicy. Zajęcia rozwinęły naszą wiedzę historyczną, ale szczególnie, pozwoliły zwrócić uwagę na zagadnienia, fakty i postacie często pomijane w głównym nurcie nauczania szkolnego. Tym razem odkrywaliśmy historię Warszawy, poznając charakterystyczne dla stolicy budynki.

Zajęcia pierwsze –  Budynek PASTa. Drapacz chmur

Na zajęciach poznaliśmy historię pierwszego drapacza chmur w Warszawie wybudowanego przy ulicy Zielnej w 1908 roku. Piękne zdjęcia z powstawania budynku oraz obrazy prezentujące go w pełnej okazałości wywołały nasz zachwyt.

Budynek był w tamtym czasie najwyższą budowlą w całym imperium rosyjskim i jednym z wyższych na kontynencie. Zapoznaliśmy się z historią powstania i znaczeniem PASTy dla losów Powstania Warszawskiego. Opanowanie przez powstańców tego budynku to jeden z symboli heroicznej walki o oswobodzenie stolicy.

Zajęcia drugie – Budynek Prudential. Witamy w telewizji

Na drugich zajęciach poznaliśmy historię historię wieżowca, który stał się symbolem nowoczesnej Warszawy międzywojnia. Do momentu wybudowania Pałacu Kultury i Nauki, Prudential był on najwyższym budynkiem w Polsce. Dzięki  mocnej i stabilnej konstrukcji, przetrwał II wojnę światową i Powstanie Warszawskie. Jego wyszczerbiona ostrzałami i pożarem sylwetka, stała się symbolem i była wykorzystywana później w antywojennych plakatach.

Zajęcia trzecie – Pałac Kultury i Nauki. Czy tu mieszka król?

Na zajęciach odbyliśmy prawdziwą podróż w czasie po dziejach pałacu. Poznaliśmy zaskakujące fakty z jego historii. Niewątpliwie, choć nieco podniszczony życiem, mimo konkurencji innych powstających w Warszawie budynków, Pałac pozostaje najwyższym, największym, najbardziej znanym budynkiem w Polsce wygrywając wszystkie plebiscyty popularności. Na pewno do dziś jest ważną częścią Warszawy i jedynym sposobem na to, żeby błądzący po stolicy turysta zorientował się, jak dojechać do centrum.

Uczniowie klas trzecich
W imieniu wychowawców klas trzecich - Aleksandra Sztal